Молитвени нужди (Януари 2025)

Молитвени нужди (Януари 2025) Едногодишно дете, убито при нападения над нигерийски християни на Рождество Христово Сред близо 50-те души, за които се съобщава, че са убити при нападенния срещу християнски общности в Нигерия на Рождество Христово, има едногодишно дете. Смята се, че войнстващите фулански бойци са убили 15 християни в село в щата Плато в нощта на 22 декември. Сред загиналите има едногодишно и 13-годишно дете, казаха източници. На Рождество най-малко 33 бяха убити при отделно нападения срещу села в щата Бенуе. Молим ви, молете се за всички засегнати от тези зверства. Клемент Чуп, президент на Асоциацията за развитие на Атен (ADA), осъди „зловещото убийство на невинни, спазващи закона нигерийци от земята на Атен“ в предимно християнската общност на Доучай, известна още като Гидан Адо, в окръг Риом. „Натъжени сме от това безчувствено и избегнато убийство на 15 души в селище само на един хвърлей от военен контролно-пропускателен пункт“, каза Чуп в изявление за пресата. „Това без съмнение поставя под въпрос ангажимента на агенциите за сигурност в техния мандат за обезопасяване на живота и собствеността на нигерийците.“ Нападението, при което бяха опожарени десетки къщи, се случи по време на полицейския час от 18:00 до 6:00 сутринта, отбеляза той. „Следователно сме озадачени как престъпниците са намерили своя начин да увековечат злите си планове, без служителите по сигурността да ги задържат“, каза Чуп. „Това е много обезпокоително, тъй като тези атаки и убийства се повтарят в общността.“ При отделно нападение в щата Бенуе на Рождество Христово фулански бойци нападнаха група от пет предимно християнски села в окръг Кванде, убивайки 33 души и подпалвайки домове, казаха източници. Броят на жертвите може да нарасне, докато усилията по възстановяване на материалните загуби продължават, каза местният жител Удети Гира. „Бруталното нападение от терористи фулански бойци остави общността в шок и траур“, каза Гира пред „Christian Daily International – Morning Star News“ (CDI-MSN). „Хората на Куанде все още чакат решителен отговор от правителството за справяне с ескалиращата несигурност в района.“ Местният жител Ейбрахам Кямбе каза, че атаката е довела също до „унищожаване на селскостопански продукти на стойност милиони найри, оставяйки общността да се обърка. „Докато хората от Куанде се борят да се справят с последиците от атаката, въпросът в ума на всички е: Какво следва? Ще предприеме ли правителството решителни действия, за да защити своите граждани, или цикълът на насилие ще продължи безконтролно?“ Огнестрелно нападение срещу пакистански вярващи Трима християни са били простреляни и ранени при нападение с оръжие на Рождество Христово срещу дома на презвитер и телеевангелист в Лахор, Пакистан, според съобщенията. След конфронтация на Бъдни вечер, в която презвитерът, Шахзад Сидик, се опита да спре група мюсюлмани да тормозят гости, повече от дузина въоръжени мъже откриха огън по християни на събрание пред дома му в колонията Мариам в Лахор на следващия ден, каза той пред CDI-MSN. Сидик е проповедник в сателитния телевизионен канал Praise TV. Двама от тримата ранени – чичото на Сидик и шофьорът – са извън опасност, но третият християнин, Акаш Патрас, остава в тежко състояние с нараняване на стомаха, каза презвитерът. Полицията е арестувала петима заподозрени и обискира обекти, за да залови останалите, замесени в стрелбата, каза той. Сидик каза: „Винаги съм проповядвал мир и толерантност, но тази непровокирана атака показа, че екстремистките елементи не искат мирно общество.“ (Източник: Christian Daily International Morning Star News) МОЛИТВЕНИ НУЖДИ И БЛАГОДАРНОСТИ: * За Божията утеха и сила за всички засегнати от бруталните атаки срещу християнските общности в Нигерия * За прекратяване на насилието срещу християните в Нигерия и че правителството и силите за сигурност ще защитят уязвимите граждани * Благодарете на Бога, че никой не беше убит при стрелбата в Пакистан, но се молете тримата ранени да се възстановят и отговорните за атаката не само да бъдат изправени пред правосъдието, но и да се покаят и да се обърнат към Христос. Молитвата е непробиваема защита срещу силите на тъмнината, могъщо средство за отблъскване на невидими врагове. Не бива никога да я пренебрегваме, понеже тя е оръжието, което Бог е дал на Своя народ за духовно воюване.   Тези думи на Тертулиан, заимствани от неговото съчинение „За молитвата“, отразяват убежденията на поколения християни. В този свят ние не сме сами. Не сме оставени на самотек. Има една съвсем реална сила – присъствието на нашия Създател и Спасител, – която ни съпътства денем и нощем, опазва ни ежесекундно от посегателствата на нечестивия, поддържа живота ни, опазва семействата ни, изпълва със съдържание взаимоотношенията ни, подплатява с благодат делата ни, окрилява въжделенията ни, осмисля плановете ни, насища със смисъл и водителство проповедите ни, зарежда с вдъхновение творбите ни.   Тертулиан е писал на прехода между втори и трети век, а съчинения като неговите наливат масло във вярата на Христовата църква в продължение на столетия. Водени именно от такъв вид убеждения, няколко хиляди евангелски вярващи се събраха в Бургас миналата събота за седмата Национална молитва за България и света.   „Арена Бургас“ – домакин на молитвения ден Мащабната среща се проведе в зала „Арена Бургас“ на 5 октомври 2024 г. Представители на множество църкви от най-различни евангелски деноминации се обединиха в молитва за страната си (и не само), призовавайки Божието водителство и благословение.   По данни на организаторите около 5000 души присъстваха на живо в залата, а около 1000 IP адреса са предавали онлайн сигнала – в някои случаи пред цели църкви и домашни групи. Практически не е възможно да се определи броят участващи в реално време, но тези числа създават известно впечатление за мащабите на тазгодишното събитие.   Община Бургас, като официален партньор на събитието, подчерта приноса на християнските общности за местното и националното благополучие. Кметът на Бургас Димитър Николов отправи приветствени думи към присъстващите. „Тази молитва е важна като прослава на доброто и обичта между хората – подчерта Николов. – Нека отворим сърце за светлината. Когато искаме нещо в молитва, ако имаме силна вяра, ще го получим. Бургас винаги ще ви очаква с добре дошли!“   Освен него на събранието присъстваха също така председателят на Общинския съвет в Бургас Михаил Хаджиянев и общественият посредник на Община Бургас Тодор Стамболиев. Партньорството с общинските власти в морския град е аполитизирано и се основава на отношения, изграждани през годините, включително и с ежегодната инициатива на бургаските пастири за публично четене на Библията покрай 24 май.   „На мястото на зала „Арена Бургас“ някога е имало казарми. Днес тук е събрана една силна духовна войска“ – подчерта един от бургаските пастири и призова за духовно воюване.   П-р Живко Тончев от Бургас принесе молитва за управляващите в страната и за цялостното духовно състояние на българската икономика. Той издигна характерните ценности на протестантската етика: трудолюбие, честност, усърдие. Подчерта търсенето на ползата за другия като основа за духовното израстване. Само с Божията помощ можем да бъдем избавени „от духа на тарикатщината и далаверата“, добави той.   Молитвено движение и братолюбие Националната молитва за България и света е инициатива на Общото молитвено движение и братолюбие, което е учредено през март 2017 г. в Стара Загора. Тогава около осемдесет пастири и служители от различни евангелски конфесии подписват споразумение за обединяване на сили и ресурси за общи регионални и национални молитвени събрания, и за изграждане на библейско братолюбие. В споразумението са включени и етични правила, които всеки участник се посвещава да спазва. Движението цели да насърчи единство въпреки деноминационните различия и да вдъхнови ангажираност на църковните общности за братска любов. „Когато се молим заедно, Бог чува нашите молитви и отговаря с мощ“, отбеляза един от говорителите в Бургас.   Темите за ходатайственото събрание бяха обявени предварително: за спасението на хората в България и в целия свят; за духовното израстване и единството на вярващите; за благословението на обществото във всички сфери; за преустановяване на военните конфликти и мир по целия свят; за устояване и помощ на гонените християни.   Събитието послужи не само като духовно насърчение за участниците, но и като подновяване на решимостта на евангелската църква да работи за силни морални и духовни ценности в българското общество. „Тази молитва е повратна точка за нашия народ“, заяви един от молещите се водачи.   Покорство пред Божия призив Преди около век и половина методисткият пастир Едуард Макендри Баундс пише: „Молитвата ни свързва с безкрайността. Тя е проводник, който пренася Божията сила в нашето безпомощно състояние“ (E.M. Bounds, „Power Through Prayer“).   Общата молитва в Бургас е един от онези изрази на покорство пред Божието слово, което наставлява всички християни през всяка епоха: „Непрестанно се молете“ (I Солунци 5:17). Лутеранският богослов Дитрих Бонхьофер потвърждава тази истина в съчинението си „Живот в общение“, като изтъква следното: „Молитвата не е просто акт, който изразява нашите желания, а е и форма на послушание към Бога и съгласие с Неговата воля. Молитвата е влизане в Божието присъствие.“ В същата насока пише и през 1948 г. и американският богослов и автор Айдън У. Тозер: „Молитвата няма голямо значение, ако ние не сме готови да приемем Божия отговор – особено когато той е различен от онова, което сме очаквали“ (A.W. Tozer, „The Pursuit of God“).   Богат асортимент от ходатайствени теми В началото на събранието водещият п-р Валентин Георгиев обяви, че има представители на църкви от църкви в Турция, Южна Корея, различни краища на Европа, както и от български общности във Великобритания. Той призова за „смели молитви“ – такива, които „са според Божиите възможности, с големи мащаби“. Нашите думи в молитва не би трябвало да са „предсказуеми, безстрастни, празни, изгнили, безгласни или безопасни“, подчерта той. Предизвикателството към нас е да издигаме глас за промяна в семейството, на работното място, в обществото, в църквите – защото молитвата променя всичко.   Хвалебен екип, съставен от няколко различни деноминации, водеше събранието в поклонение с песни като „Викът на Царя всред нас е“, „В Тебе сме едно“, „Бог съживител“, „Яхве ще се прояви“ и букет от славословия, свързани с Божието величие: „Величествен Бог“, „Велики Боже“ и „Бог над всичко е“. Освен на голям екран зад тях текстовете се излъчваха на окачени на тавана монитори, видими от всяка точка на аудиториума. А множеството с издигнати в хваление ръце и пълно гърло участваше в музикалното поклонение.   Първата молитва от програмата беше водена от Стефан и Мария Димитрови, а темата беше „за смирение и покаяние, за молба за помощ за очистване и освещение, за дух на откровение и мъдрост, така че да опознаваме Бога и да изпълняваме волята Му“.   След тях дойде времето за по-голям молитвен блок, посветен на българското общество. Тук на сцената микрофонът се предаваше от п-р Живко и Нели Тончеви на п-р Хайредин и Мери Янчеви, а техните ходатайства покриваха теми като „благословение и спасение на управниците; мъдрост при приемането на нови закони; молитва срещу корупцията и чародейството; благословение на икономиката и бизнеса, науката, здравеопазването, медиите; застъпничество за образователната система и ценността на семейството“.   Третият молитвен блок беше посветен на разпространението на Благата вест и спасението на повече хора. За покаяние и обръщение на нашите близки и роднини, както и за събаряне на крепостните заблуди срещу Евангелието в различните обществени сфери, етнически групи и географски райони молитва принесе п-р Янчо Ганев. За българските общности във Великобритания и Европа се молеше п-р Алекс Асенов. За обръщението на българите у нас към Христовата вяра се застъпи п-р Ангел Найденов. А в края на тази част п-р Илчо Ефтимов се застъпи за повече работници на духовното поприще, за основаването на нови църкви и по-ефективно ученичество, за по-ревностна мисия и отворени врати, както и за по-стратегически обмислени благовестителски кампании.   В четвъртия молитвен блок, посветен на църквата като тяло Христово, на подиума един след друг излизаха п-р Иводор Ковачев, п-р Светослав Петров, п-р Георги Михайлов, Влади Райчинов, п-р Георги и Поли Хазърбасанови и п-р Димитър Димитров. В молитвите им бяха включени важни области от църковния живот като: меки и отворени сърца на вярващите; растеж в смирение, покорство, любов, ученичество и дръзновение; единство между вярващите и църквите; благословение, плод и закрила за Божиите служители; различните поколения и семействата в църквата; действието на Светия Дух и Неговите дарби за служение.   В края на тази част п-р Вениамин Пенчев представи събирането на доброволно дарение в полза на следващите инициативи на Общото молитвено движение и братолюбие.   Последният молитвен блок за деня включваше застъпнически молитви за разпространението на Евангелската вест по лицето на земята. На сцената се редуваха п-р Румен Белев, п-р Крум Крумов, п-р Красимир Маджаров и п-р Благовест Николов. Те водеха събранието в молитви за прекратяване на войните и военните действия по света; за отворени врати за благовестие из Балканския полуостров, Европа и целия свят; за работници, които да основават нови църкви по лицето на земята; както и конкретно за обръщение и спасение на еврейския народ и мир в Близкия изток.   Така в рамките на малко повече от два часа гласът на хиляди евангелски вярващи звучеше в едно в модерната бургаска зала. Насърчителният тон на застъпническото събрание бе подплатен с топлота и взаимна обич между присъстващите. С хванати ръце или в братска прегръдка, с издигнат глас и преливащо сърце това събрание ще остане в историята като една прекрасно изпълнена възможност за единение пред престола на нашия Господ.   Силата на молитвата Събирането на Христовите последователи за групова молитва е могъщо свидетелство за единството на Църквата и израз на споделена вяра и съзнателен стремеж за следване на Божията воля. Когато се събират за молитва, вярващите следват примера на ранната църква, която се молела „единодушно“ (Деяния 1:14). В този смисъл, общата молитва в Бургас е не просто акт на поклонение тук и сега, но и съвсем реално присъединяване към опита на многовековната Христова църква в нейното духовно общуване със Спасителя. Самият Исус е обещал следното: „Ако двама от вас се съгласят на земята за каквото и да било нещо, което да поискат, ще им бъде дадено от Моя Отец, Който е на небесата“ (Матей 18:19). Съвместната молитва е наситена с духовна сила, защото е израз на обща вяра и любов към Бога. В предварително разпространен видео клип, част от подготовката на Националната молитва тази година, бяха цитирани думи от първосвещеническата молитва на Господ Исус Христос в Йоан 17 глава. Акцентът от споделения откъс бе: „Да бъдат всички едно – както Ти, Отче, си в Мен и Аз в Тебе, така и те да бъдат в Нас едно, за да повярва светът, че Ти си Ме пратил“ (Йоан 17:21). Това единство не е само теоретично или символично, а и съвсем практическо – то се изразява чрез общо поклонение и взаимна подкрепа в издигнатите към небето думи. Бог желае Неговият народ да бъде свързан в едно тяло, в което всички се подкрепят и се обичат безрезервно. Апостол Павел също насърчава вярващите да имат „една мисъл, като стоите в една и съща любов и бъдете единодушни и единомислени“ (Филипяни 2:2).   Когато се събират заедно в молитва, новозаветните вярващи се облягат на братолюбието помежду си, за да се вдъхновят за по-дълбока и по-искрена загриженост за тежкото състояние на околното общество. Апостол Петър призовава: „Преди всичко имайте усърдна любов помежду си, защото любовта покрива множество грехове“ (I Петър 4:8). Молитвата е акт на грижа – както за духовното благополучие на църквата, така и за обновлението на заобикалящия ни свят. Водени от глад и жажда за правдата, подтиквани от състрадание към изгубените, мотивирани от жертвата и любовта на Божия Син, вярващите имат уникална привилегия да изповядват греха на околния свят и наред с това да ходатайстват за истински шалом, за обществена справедливост, за прогласяване на Благата вест и за установяването на Божието царство.   Груповата молитва има и пророческо значение. Тя предвкусва грандиозното събиране на Божиите светии в последния ден, когато хора от всеки етнос, народ и език ще преклонят коляно пред Божия престол (Откровение 7:9-10). Молитвените събрания тук и сега ни подготвят за онази върховна цел – съвършеното общение с Бога и с Неговите люде. Вярващите се събират не само да се молят за насъщните нужди на настоящето, но и за да се заредят взаимно с очакване и вяра за завръщането на Христос и окончателното узаконяване на Неговото управление над вселената.   Уникално по рода си събитие В края на събранието регионалният координатор на движението п-р Валентин Георгиев отправи благодарност към всички допринесли за подготовката на събитието: ръководството на „Арена Бургас“; общинските власти в Бургас; фирма „Екс Аудио“ за озвучението и осветлението; фирма „ВТА секюрити“ за охраната на събитието; фирма „Фреш Съпорт“ за предоставените столове; църковните водачи от Югоизточния район; хвалебната група от различни църкви; близо 250 разпоредители от най-различни места; „One Place Studio“ за рекламните материали; както и на медийните партньори БХТВ, телевизия „Хармония“, вестник „Зорница“ и Евангелски вестник. Събитието завърши с обявяване на датата за следващата Национална молитва за България и света – 4 октомври 2025 г. Мястото ще бъде уточнено на традиционната пастирска среща за планиране в последната неделя на месец март.   „Изключително съм впечатлен от днешната молитва! – сподели п-р Георгиев. – Това събитие е уникално по своите мащаби и естество. Няма много други страни по света, където вярващите с такова единство и плам се събират за молитва заедно.“ Към редакционното приключване на този репортаж, излъчването на Националната молитва в YouTube страницата на движението вече има близо 5000 гледания, а паралелното поточно излъчване през Фейсбук профила има натрупани около 2000 коментара и 600 споделяния в лични страници и общи групи.   Български общности в чужбина Акцент в тазгодишната обща молитва беше включването на няколко представители на различни български евангелски църкви на територията на Великобритания. От тяхно име п-р Алекс Асенов и п-р Ангел Найденов, които водят църкви в Лондон, споделиха как плодът на единството е достигнал и до тези български общности в чужбина. През 2022 г. в Бирмингам се организира първо общо молитвено събрание, а днес то се разпространява сред все повече църкви.   На 13 октомври 2024 г. предстои третата по ред такава молитва в Лондон. Тя ще се излъчва в реално време през уебстраницата на Общото молитвено движение и братолюбие. На миналогодишното ѝ издание е присъствал предишният български посланик във Великобритания, а сега има обещание от новия посланик също да ги уважи. Пастир Асенов сподели, че са наели зала с 2000 места в английската столица, като очакват българи и от континентална Европа. Надеждата им е, че по този начин ще спомогнат да се запали искрата сред евангелски вярващи в Германия, Нидерландия, Белгия и Франция да формират собствени молитвени движения по страни.   Наред с това впечатление направи наситеното с много емоции участие на двама евангелски пастири от Турция – Семир Серкек и Месут Чифчи, които бяха пристигнали в Бургас за участие в тазгодишната молитва. Техният копнеж е по подобен начин да вземат огъня на единството и братолюбието и да го пренесат в югоизточната ни съседка, ангажирайки още български пастири и църковни общности да се организират в подобна съвместна молитва на турска територия.   Благодатта на Бога е лична Завършвам този обзор с едно лично свидетелство. При предварителната подготовка ми беше поверено да се помоля за различните поколения в църквата. Когато стъпих на подиума, бях подбуден от Божия Дух да се моля както всички възрасти – от побелелите коси, през хората на средна възраст, до тийнейджърите и децата, така и за неродените мъничета в майчината утроба. Без въобще да си давам сметка, докато в Бургас съм произнасял тази молитва, точно по същото време в София собствената ми племенничка е била в процес на раждане. Буквално 40 минути след като съм произнесъл ходатайство за бременните майки и техните бъдещи дечица, собственото ми семейство се увеличи с две близначета!   Богата е милостта на Бога и безкрайна е Неговата благодат. Подновяват се всяка утрин, потвърждават великата грижа на нашия Спасител и вдъхновяват Божиите чада за още по-голямо посвещение.        
Марк 1:7 –“И като проповядваше, казваше: Подир мене иде Онзи, който е по-силен от мене, Комуто не съм достоен да се наведа и развържа ремика на обущата Му.”
І. СМИРЕНИЯТ ИЗБОР НА ИОАН КРЪСТИТЕЛ
Лука 1:80 –“А детенцето растеше и крепнеше по дух; и беше в пустинята до деня, когато се яви на Израиля.”
Матей 19:29 –“И всеки, който е оставил къщи и братя, или сестри, или баща, или майка, [или жена], или чада, или ниви, заради Моето име, ще получи стократно и ще наследи вечен живот.
ІІ. СМИРЕНОТО ОБЛЕКЛО НА ИОАН КРЪСТИТЕЛ
Матей 3:4а –“А тоя Йоан носеше облекло от камилска козина, и кожен пояс около кръста си;…
Матей 11:8 –“Но какво излязохте да видите? Човек в меки дрехи ли облечен? Ето, тия, които носят меки дрехи, са в царски дворци.
ІІІ. СМИРЕНАТА ТРАПЕЗА (ХРАНА) НА ИОАН КРЪСТИТЕЛ
Матей 3:4б –“…а храната му беше акриди и див мед.
Лука 1:13-17 –“Но ангелът му рече: Не бой се, Захарие; защото твоята молитва е чута, и жена ти Елисавета ще ти роди син, когото ще наречеш Иоан. Той ще ти бъде за радост и веселие; и мнозина ще се зарадват за неговото рождение. Защото ще бъде велик пред Господа; вино и спиртно питие няма да пие; и ще се изпълни със Святия Дух още от зачатието си. И ще обърне мнозина от израилтяните към Господа техния Бог. Той ще предиде пред лицето Му в духа и силата на Илия, за да обърне сърцата на бащите към чадата, и на непокорните към мъдростта на праведните, да приготви за Господа благоразположен народ.
ІV. МЕСТОРАБОТАТА НА ИОАН КРЪСТИТЕЛ, ИЗРАЗ НА СМИРЕНИЕ
Матей 3:5-6 –“Тогава излизаха при него Ерусалим, цяла Юдея и цялата Иорданска околност, и се кръщаваха от него в реката Иордан, като изповядваха греховете си.
1.     Той нямаше офис
2.     Той нямаше бюро
3.     Той нямаше кола
4.     Той нямаше телефон
5.     Той нямаше секретар
6.     Той имаше само Бога
Не чрез сила, нито чрез мощ, но чрез Духа ми, казва Господ на силите. (Захария 4:6б)
V. СМИРЕНАТА ИЗПОВЕД НА ИОАН КРЪСТИТЕЛ
Йоан 1:19-23 –“И, ето, свидетелството което Йоан даде, когато юдеите пратиха до него свещеници и левити от Ерусалим да го попитат: Ти кой си? Той изповяда, и не отрече, а изповяда: Не съм аз Христос. И попитаха го: Тогава що? Илия ли си? И каза: Не съм. Пророк ли си? И отговори: Не съм. На това му рекоха: Кой си? за да дадем отговор на ония, които са ни пратили. Що казваш за себе си? Той рече: "Аз съм глас на едного, който вика в пустинята; Прав направете пътя за Господа!", както рече пророк Исая.
Йоан 1:29-30 –“На утрешния ден Йоан вижда Исуса идещ към него, и казва: Ето Божият Агнец, който носи греха на света! Тоя е за Когото рекох: Подир мене иде човек, Който достигна да бъде пред мене, защото спрямо мене беше пръв.
Йоан 3:28-29 –“Вие сами сте ми свидетели, че рекох: Не съм аз Христос, но съм пратен пред Него. Младоженецът е, който има невестата, а приятелят на младоженеца, който стои да го слуша, се радва твърде много поради гласа на младоженеца; и така, тая моя радост е пълна.”
VI. ИОАН КРЪСТИТЕЛ – ПРИМЕР ЗА СМИРЕНИЕ
Образът на Йоан Кръстител е бил и ще бъде през вековете, най-добрият пример за подражание. Той ни показва как ние трябва да се обхождаме помежду си – с уважаваме, с почит и със смирение.
Матей 18:1-4 –“В същото време учениците дойдоха при Исуса и казаха: Кой е по-голям в небесното царство? А Той повика едно детенце, постави го посред тях, и рече: Истина ви казвам; ако се не обърнете, като дечицата, никак няма да влезете в небесното царство. И тъй, който смири себе си, като това детенце, той е по-голям в небесното царство.
Лука 19:2-4 –“И, ето, един човек, на име Закхей, който беше началник на бирниците, и богат, искаше да види Исуса Кой е, но не можеше поради народа, защото беше малък на ръст. И завтече се напред и се покачи на една черница за да Го види; понеже през оня път щеше да мине.”
Чрез смирението си Йоан Кръстител издигна духовен пиедестал за служението на Божия Единороден Син
Йоан 3:22-31 –“След това дойде Исус с учениците Си в юдейската земя; и там се бавеше с тях и кръщаваше. Също и Иоан кръщаваше в Енон, близо до Салим, защото там имаше много вода; и людете дохождаха и се кръщаваха. Понеже Иоан още не беше хвърлен в тъмница. И така възникна препирня от страна на Иоановите ученици с един юдеин относно очистването. И дойдоха при Иоана и му рекоха: Учителю, Онзи, Който беше с тебе отвъд Иордан, за Когото ти свидетелствува, ето, Той кръщава, и всички отиват при Него.
Иоан в отговор рече: Човек не може да вземе върху си нищо, ако не му е дадено от небето. Вие сами сте ми свидетели, че рекох: Не съм аз Христос, но съм пратен пред Него. Младоженецът е, който има невестата, а приятелят на младоженеца, който стои да го слуша, се радва твърде много поради гласа на младоженеца; и така, тая моя радост е пълна. Той трябва да расте, а пък аз да се смалявам. Онзи, Който дохожда отгоре, е от всички по-горен; който е от земята, земен е, и земно говори. Който дохожда от небето е от всички по-горен.”
Из книгата "Практично Християнство "- П-р Д-р Ст.Банков – 2004
Част Пета - "Йоан Кръстител, според Светото писание"
 
  Папа Франциск одобри актуализираното издание на богослужебната книга за папските погребални ритуали през април. Книгата е написана от Отделът за литургичните служби на Римския папа. Прочети всичко    
Признание за служението на капеланите в Аржентина Християнският алианс на евангелските църкви на Аржентина (ACIERA) подписа рамково споразумение за сътрудничество с Министерството на сигурността в страната за извършване на дейности и проекти, насочени към насърчаване на социалната интеграция на лишени от свобода, освободени от затвора и техните семейства.   Споразумението е подписано от президента на ACIERA, Кристиан Хуфт, и националния директор на социалната интеграция, Фелиситас Бекар, от Подсекретариата по пенитенциарните въпроси.   С подписването на това споразумение действията и проектите ще имат конкретни цели, работни планове, срокове за тяхното изпълнение, човешки, технически и финансови ресурси, както и всеки друг необходим принос и спецификации, изисквани от плана или проекта.   За Хуфт „това е огромно предизвикателство, тъй като има над 1000 души годишно, които се връщат на свобода, или защото са получили условно освобождаване, или са излежали присъдата си, или поради различни причини“.   „По-скоро говорим за социална интеграция, защото хората, които са лишени от свобода, нямат нищо. Ако говорим за повторно включване в образованието, те не са имали образование, ако говорим за работа, те никога не са имали работа. Ако говорим за семейство, те също никога не са имали семейство”, добавя той.   Хуфт посочва, че „заедно с Националната дирекция за социална интеграция, ние можем да помогнем за създаването на трудови взаимоотношения, братска грижа и преди всичко основана на вяра подкрепа“.   „Днес тук имаме хора, които работят в тези програми (...) готови да ги приемат и да им кажат: имате възможност, пространство, хора, които вярват, че можете да продължите напред и че Бог върши тази работа, без да мисли за случилото се, но с надежда за бъдещето, че можеш да бъдеш различен човек, да оставиш живота на престъпността и наркотиците зад гърба си”.   „Тази сериозна работа по повторно интегриране е исторически момент, защото църквата работи в затворите от години. Като ACIERA никога не сме подписвали официално споразумение с държавата за работа. За нас е значително признание, огромна радост да подпишем това споразумение“, подчерта Хуфт.   Фелиситас Бекар благодари на евангелската църква за работата, която върши в цялата страна с думите: „Дълбоко вярвам в мисията, която изпълнявате. Това е страхотна опора в нашата работа, която понякога също има своите недостатъци и усложнения. Ако не бяха организации като вас, дейността ни щеше да е доста непълна“.   Бекар подчертава, че властите ценят работата на евангелските църкви в затворите, защото когато хората излязат от там, християните ги приютяват и подкрепят, мотивирани от тяхната вяра.   Рамковият договор влиза в сила веднага след подписването му и ще бъде валиден две години. Той ще бъде автоматично подновен, освен ако една от страните не информира другата за намерението си да го прекрати с най-малко тридесет дни предизвестие.   Подписването се е състояло в главната зала на Алианса, от членове на националния борд на директорите на ACIERA, сред които Грациела Гименес, която ще отговаря за координацията и изпълнението на споразумението. Тя е придружена от пастири и представители на различни служения, които работят от десетилетия в затворите в страната.   Evangelico Digital
13 пастири и адвокати освободени от затвора в Никарагуа След месеци на дипломатически преговори между правителствата на Съединените щати и Никарагуа, 13 никарагуански пастори и адвокати, свързани с Mountain Gateway, служение, базирано в Тексас, са били освободени от затвора.   „Това е денят, за който с вяра се молихме на Бога“, каза в изявление Джон Бритън Ханкок, основател на Mountain Gateway. „Тези пастори и адвокати са страдали много в името на Евангелието, но това не е било напразно. Божието царство напредва поради тяхното страдание. Днес плачем от радост, защото нашите братя и сестри са свободни!“   13-те затворници, свързани с Mountain Gateway, са сред 135-те „несправедливо задържани политически затворници“, освободени днес чрез сделка, договорена от правителството на САЩ, каза в изявление съветникът по националната сигурност на САЩ Джейк Съливан.   „Никой не трябва да бъде вкарван в затвора за мирно упражняване на основните си права на свободно изразяване, сдружаване и практикуване на своята религия“, добави Съливан.   Никарагуанските власти арестуваха 13-те служители на Mountain Gateway през декември 2023 г. след голямо евангелско събитие. През март те бяха осъдени за пране на пари и осъдени на до 15 години затвор. Те бяха глобени с близо 1 милиард долара.   Президентът на International Christian Concern (ICC) Джеф Кинг наскоро разговаря с Ханкок за предизвикателствата, пред които е изправено служението Mountain Gateway в Никарагуа. ICC също следи отблизо проблемите с религиозната свобода в Никарагуа, където повече от 500 църкви и религиозни организации са били атакувани от 2018 г. насам.   International Christian Concern
  Съобщава се, че двама християни са били убити, а други са били отвлечени, включително презвитер, докато войнствени фулански бойци са атакували села в централна Нигерия. Предполага се, че бойците са нападнали общностите на 1 декември и дните преди това. Молим ви, молете се за всички засегнати от тези инциденти. Барнабас Пара беше убит в село Гвандже, окръг Акуанга в щата Насарава, на първия ден от месеца, докато той и съседите му седели пред къщата му, каза местен жител Моузес Бело. „В около 20 часа си почивах в къщата си, когато чух изстрели“, – каза Бело по телефона пред „Christian Daily International – Morning Star News“ (CDI-MSN). „Един съсед се втурна в къщата ми и каза, че някои въоръжени бойци са стреляли по тях, докато са били пред къщата на нашия съсед Барнабас Пара. Когато нападателите си тръгнаха, ние отидохме на мястото на стрелбата и намерихме Барнабас мъртъв.“ Въоръжените мъже заловиха жител на Окигуе Гаджере, но той избягал и успя да се върне у дома, каза Бело. Същата вечер въоръжени бойци убиха християнин и раниха друг в село Нцакпе, на около 3 километра от град Акуанга по магистралата Акуанга-Абуджа, каза жител, идентифициран само като „Франсис“. „Въоръжените мъже нападнаха къщата на съсед и убиха християнин на име г-н Суле“, – каза той. Друг християнин, г-н Замани, също беше прострелян и ранен и в момента се лекува в болница. Съобщава се, че в село Гохо помощник по сигурността и бивш член на Народното събрание е бил застрелян при отвличането на Джоузеф Харуна Кигбу и съпругата му, също на 1 декември, докато са били на път за Джос, столицата на щата Плато. Три дни по-рано въоръжени бойци нападнаха предимно християнското село Нинго, отвличайки презвитер Чарлз Джошуа от църквата „Living Faith Church“ и трима други християни, казва Бело. НОВИ СВЕДЕНИЯ: Присъдата срещу пакистански вярващ е отменена Съдия в Пакистан отмени присъда на отказ към християнин да коригира името и религията си в националната си лична карта. Потърпевшият е бил жертва на фалшиво обръщане към исляма, каза неговият адвокат. На 16 ноември Ахмад Саид, допълнителен окръжен съдия в окръг Касур, провинция Пенджаб, отмени присъдата на граждански съдия, който постанови, че 24-годишният Суфян Масих не може да се върне към християнството, след като се е „обърнал“ в исляма, каза адвокатът на християнина, Сумера Шафике. CDI-MSN съобщи, че Шафике е казала, че гражданският съдия не е оценил основателността на случая на нейния клиент, очевидно поради страх от ответна реакция от ислямисти. (Източник: Christian Daily International – Morning Star News) МОЛИТВЕНИ НУЖДИ И БЛАГОДАРНОСТИ: * Молете се за всички засегнати от убийствата и отвличанията в Нигерия – опечалените да бъдат утешени и отвлечените ще се върнат благополучно * Продължете да се молите за край на продължилото десетилетия насилие срещу християни в северна и централна Нигерия * Благодарете на Бог за решението на окръжния съдия и се молете повече малтретирани християни да видят честност и справедливост в Пакистан.  
Свещеник намушкан с нож в църква в Сингапур Мъж от Сингапур е обвинен, че е намушкал с нож католически свещеник, по време на богослужение в неделя, показват съдебните документи, но властите казват, че няма доказателства, че нападението е било религиозно мотивирано или терористичен акт.   Богатият 6-милионен град в Югоизточна Азия е известен със своята безопасност, но престъпността се е увеличила с 4,1% до 10 106 през първата половина на 2024 г. спрямо година по-рано, показват данните на полицията.   Кийт Спенсър, на 37 години, е обвинен в използване на сгъваем нож, за да намушка енорийския свещеник Кристофър Лий Куонг Хенг, на 57 г., в устата по време на вечерно богослужение в църквата Св. Йосиф в престижния квартал Букит Тимах, показва обвинителният лист.   Спенсър е обезоръжен и задържан от членове на църквата до пристигането на полицейски служители. Сред четирите други оръжия у него са намерени нож и чук, казват властите.   „Понастоящем няма доказателства, които да подсказват, че нападението е религиозно мотивирано или е терористичен акт“, се казва в изявление на вътрешното министерство.   Спенсър е обвинен в причиняване на тежки наранявания с помощта на оръжие, което може да причини смърт, а това означава доживотна присъда или до 15 години затвор, заедно с глоба. Медиите съобщават че той не е бил представляван в съда.   Мотивите му за нападението не са ясни. От министерството казват, че мъжът и преди е обвиняван в престъпления за причиняване на сериозни наранявания и употреба на наркотици.   Свещеникът, който получил порезни рани по езика, горната устна и ъгъла на устата, се възстановява в болница.   Религиозни лидери от различни деноминации в Сингапур, осъдиха нападението, изразявайки солидарност с католиците, които съставляват около 7% от гражданите и постоянните жители.   Оттогава полицията е засилила патрулите в местата за поклонение.           Premier Christian News
Нападения над 3 църкви в Непал Християните в Непал са под непрестанна заплаха от преследване.   Християнската организация Open Doors споделя спешния призив за молитвена подкрепа на пастир Манодж Похрел от непалската провинция Лумбини, близо до границата с Индия.   Той съобщава, че неговата църковна сграда е била атакувана от индуски екстремисти. Същите са нападнали и две други евангелски църкви в граничните райони близо до Индия.   Нападателите са се втурнали към сградата, в която били събрани вярващите със скандирания и заплахи, след което са нападнали църквата, споделя той. „Преди този инцидент не бяхме изпитвали такова насилие в нашия район,“ пояснява християнинът.   Пастир Манодж казва, че членовете на църквата са много уплашени след това нападение. Много от тяха са спрели да посещават богослуженията.   В момента граничните райони между Непал и Индия са огнища на жестоко преследване.   Нека да помним призива на пастир Манодж и нуждата на толкова много други християни, които следват Господ Исус Христос и изповядват вярата си в Него с реален риск за живота си.   OPEN DOORS
Млада вдовица на убит християнин търси закрила Младата вдовица на индийския християнин Коса Каваси, който е убит заради вярата си преди месец, живее в страх след като бяга, за да спаси живота си.   „Видях как убиха съпруга ми точно пред очите ми“, казва Джиме Каваси, чийто съпруг, 22-годишният Коса Каваси, е убит в област Бастар на 4 май. „Бяхме нападнати, но някак си успях да избягам. Все още се страхувам, че убийците на съпруга ми ще ме намерят и ще ме убият.   Младата жена се укрива в къща, далеч от мястото на убийството. Петте други християнски семейства в селото, които не успяват да я намерят, са избягали на същия ден, включително техните възрастни родители и малки деца.   Разгневени роднини на Коса Каваси, го убиват, след като селяните забраняват на семейства с християнски членове да участват в племенни празници на местните богове, казват източници.   Тълпа от около 20 селяни, включително чичото на Коса Каваси, Дасру Каваси и братовчед му, Мадия Каваси, отиват в къщата му в 10 сутринта и започват да му крещят да се отрече от Христос, след което нападат него и жена му.   „Те удряха и двамата с дървени пръчки, ритат ги и им удрят юмруци“. Когато Каваси отказва да се отрече от вярата си, „чичо му и братовчед му го намушкаха с ножове три пъти в стомаха“.   Съпругата и по-малкият брат на Коса Каваси успяват да го спасят и викат линейка, но докато чакат, хора от тълпата се опитват да прережат гърлото му.   След това чичо му и братовчед му вземат брадва и го удрят по главата, убивайки го на място. Полицията пристига след около час и взема тялото му.   Братът на Коса Каваси, Хидма Каваси, също е християнин, но е успял да избяга, преди тълпата, водена от чичо му, да се приближи до къщата му.   „За щастие Хидма избяга и все още е жив, въпреки че тълпата събори къщата му и я унищожи напълно“, казва местен източник пред Morning Star News.   Въпреки многократните оплаквания на Коса Каваси до полицейския участък в Дарбха относно заплахите за живота му и тези на други християни, властите не са предприели никакви действия, за да го защитят, казва местен източник.   Morning Star News
  На 23 септември 2024 г. пресцентърът на Светият престол обяви, че са отменени планираните папски аудиенции. Причината за решението е лека форма на грип при Франциск, както и предпазни мерки във връзка с предстоящата му визита в чужбина. Прочети всичко    
  В края на общата аудиенция на 19 юни папата призова за ежедневни молитви за мир и да станем по-отворени към хората, принудени да напуснат домовете си в търсене на мир и сигурност. Прочети всичко    
Стой и чакай! Бог говори на Своя народ чрез гласа на Своя Дух: „Ушите ви ще слушат Слово зад вас, което ще казва: „Това е пътят, вървете по него“, когато се обърнете надясно или когато се обърнете наляво“ (Исая 30:21, NKJV).   Гласът на Неговия Дух достига до нас предимно чрез Писанията. Бог може да ни насочи към библейски пасаж, който ще бъде ключът към нашето освобождение. Въпреки това, преди да можем да чуем Неговия глас, Бог изисква нещо от нас. Трябва да стоим с вяра и да чакаме Той да действа. Това слово не е препоръка, а заповед. То е тайната на нашата пълна победа и избавление. Наистина, Господ заповяда на народа Си да стои и да чака в много случаи.   В книгата Исус Навиев глава 3 четем, че Израел трябваше да прекоси река Йордан. Бог инструктира хората: „Ти ще заповядаш на свещениците, които носят ковчега на завета, като им кажеш: „Когато стигнете до брега на водата на Йордан, ще застанете в Йордан“ (Исус Навиев 3:8) . Тогава Господ добави: „Веднага щом стъпалата на нозете на свещениците, които носят ковчега на Господа, Господаря на цялата земя, стъпят във водите на Йордан, тогава водите на Йордан ще бъдат преместени … и ще стоят като купчина” (Исус Навиев 3:13).   Бог каза: „Когато стигнете до водата, поставете краката си в нея и застанете там. Бъдете спокойни, почивайте си. Просто изчакайте да действам и Аз ще разделя водите пред вас!“   Еврейските думи за стоене неподвижно в този пасаж означават „спиране на всяка дейност, прекратяване на всички стремежи“. Колко израилтяни се подчиниха, когато стигнаха до Йордан? Докато стояха с крака във водата, мнозина сигурно са си помислили: „Как да знаем, че това ще проработи?“ Някои може да са се изкушили да построят някакъв вид понтонен мост, за да се опитат да преминат чрез собствената си изобретателност, но това би било напразно.   Бог подейства в този случай. Той раздели водите, защото актът на подчинение на Израел беше придружен от вяра. Бог отговори на вярата им! Възлюбени, чрез вяра, ако слушаме гласа Му и се подчиняваме, Той дава отговор.
В молитва за страдащите християни в Боливия Боливия е страна в Латинска Америка, в която 65 процента от населението живее в голяма бедност.   За предстоящите празници на идващото Рождество Хуана*, на 9 години, и Роза*, на 6 години, изразяват сърдечни пожелания за децата на Боливия. Те са дъщери на пастир Карлос*, който, заедно със съпругата си, е посветен в служението да обучава мисионери с подкрепата на християнската организация Open Doors.   Молете се заедно с нас молитвата на Хуана и Роза да получи отговор. Те се молят тази година всяко дете в Боливия да може да си позволи да празнува Рождество.   Когато евангелските християни в Боливия се въздържат от участие в езически обичаи, които противоречат на библейските учения, те могат да претърпят обществено отхвърляне и да се сблъскат с финансови последици от тези си решения.   Чрез различни инициативи Open Doors е подкрепила над 3000 преследвани пастири и християнски лидери в Боливия. Това означава, че те са имали възможност да се включат в семинари за правата на човека, да получат правни насоки, да разпространяват християнска литература и литература за правата на човека и да получат финансова подкрепа за устойчиви проекти, насочени към издигане на страдащи общности.   Молете се за преследваните вярващи в Боливия и техните семейства на това Рождество.   *** Имената са променени от съображения за сигурност.   OPEN DOORS
Евангелски пастир, тренирал бойни изкуства, успява да обезвреди крадец, нападнал църквата Пастир от Калифорния е много благодарен за уменията си в областта на смесените бойни изкуства.   Пастир Ник Невес от Family First Church в Антиохия, град в залива на Сан Франциско, се изправил срещу потенциален крадец, сутринта на Деня на благодарността, след като натрапникът нахлул в сградата на църквата, носещ брадва.   „Извиках му да спре и му казах, че полицията идва, но докато се опитваше да избяга, го сграбчих и в крайна сметка се борихме на паркинга на църквата“, казва Невес пред NBC News.   „Обичам да поддържам форма и съм учил малко джу-джицу и кикбокс и имам опит в смесените бойни изкуства“, казва Невес. „Така че беше много полезно, че можах да се бия с крадеца, без да го нараня.“   Двамата се били около 15 минути, преди крадецът да се откаже до пристигането на полицията. Невес казва, че е успял да притисне мъжа до земята и въпреки че той се опитал да избяга няколко пъти, пастирът не го е наранил сериозно.   „Знаех, че мога да се справя“, казва п-р Ник.   Един от дългогодишните посетители на църквата, Джеф Страудър, коментира, че изпитанието „можеше да се развие в съвсем различна посока и ние благодарим на Бога, че не се е случило“. Той нарича Невес „много твърд“ човек, и църквата е „благодарна“, че той е техен пастир.   Проповедникът казва, че е „иронично“, че крадецът се е опитал да проникне, за да открадне неща от сградата на Деня на благодарността, особено след като неговата църква се гордее с осигуряването на храна на нуждаещите се в тяхната общност.   Всъщност посетителите на църквата току-що бяха раздали хранителни стоки на 130 семейства в нужда по-рано през седмицата.   „Ако беше дошъл няколко дни по-рано, щеше да бъде благословен, да получи малко храна и да се погрижи, за него“, каза Невес. „Но той реши вместо това да строши прозорци и да оскверни сградата и да направи нещо, което да навреди на служението ни.“   Пастирът се надява този инцидент да послужи като сигнал за изобличаване на престъпника.   Faith Wire Снимка: Antioch Police Department
Бразилия разреши религиозни символи върху обществени сгради Върховният федерален съд на Бразилия постанови единодушно в полза на разрешаването на религиозни символи, включително разпятия, да бъдат изложени в обществени сгради, потвърждавайки, че това не нарушава светските принципи на страната.   Според Christian Post решението на съда е дошло след продължително дело, при което съдиите са се съгласили, че подобни символи отразяват културната история и традиции на Бразилия.   В решението си съдът подчерта, че присъствието на религиозни символи в обществени пространства, независимо дали на федерално, щатско или общинско ниво, не противоречи на принципите на секуларизъм, недискриминация или безпристрастност.   Съдия Кристиано Занин заяви, че тези символи са допустими като представяне на културното наследство на бразилското общество, отбелязвайки, че включването им не е присъщо дискриминационно.   Съдия Александър де Мораеш също така подчерта, че обществените символи трябва да отразяват историческите и културни връзки на Бразилия с католическата вяра, която остава преобладаващата религия в страната.   ADF International, която представи правно становище от името на интересите на Църквата, нарече решението победа за религиозната свобода в Бразилия.   Томас Хенрикес, директор на групата за Латинска Америка и Карибите, изрази, че аргументът за „наранени емоции“ не е достатъчен, за да оправдае забраната на тези символи.   ADF подчерта, че неутралитетът на държавата не трябва да се простира до враждебност към християнството и че признаването на историческото и културно значение на християнството е важно в контекста на Бразилия.     Premier Christian News