В Чехия се увеличава броят на децата, които се обучават вкъщи. От 2005 г. е разрешено за ученици от първи до пети клас в началното училище. През 2007 г. има 376 деца, обучавани в домашни условия. Десет години по-късно, през 2017 г., децата са 2591. Това е 0,27 на сто от всички ученици в началното училище. Ковид пандемията увеличава броя на децата с домашно обучение. Според чешката статистическа служба през 2019 г. е имало 3874 ученици, обучавани у дома, 4559 през 2020 г., 5815 през 2022 г. и 6311 през 2023 г. Това е само 0,6 процента от повече от един милион ученици в началното училище, но увеличението е забележително. Повечето родители обучават децата си у дома само до края на пети клас (когато са на около 11 години). След това те продължават в прогимназия и гимназия. Минават години преди домашното обучение да стане част от чешкото законодателство. Християнските семейства са включени в началото на процеса, повлияни от американски християнски педагози, които идват в Прага след падането на комунизма през 1989 г. Бохумил Булир, бивш директор на училище на християнските братя в Прага, е една от ключовите фигури. Той координира усилията си с Министерството на образованието и настоява за експериментално домашно образование през 1998 г. Експериментът продължава пет години. Министерството на образованието се опитва няколко пъти да спре експеримента, но безуспешно и минават още седем години, преди да бъде узаконен със закон. В началото властите са против домашното обучение. Някои експерти дори го описват като индивидуално обучение, от страх от недостатъчна социализация на децата. Това отношение бавно се променя с нарастването на опита с домашните ученици, които се явяват на изпити поне два пъти в годината. И все пак, мненията все още се различават сред учителите и практиците. Чешкият социален антрополог Ирена Кашпарова обучава всичките си четири деца вкъщи. В книгата си "Ръководство за домашно образование в Чешката република" тя предполага, че държавата се страхува от загуба на идеологическо влияние върху нарастващото население и не е склонна да даде тази власт на самите родители. Тя цитира бивш министър на образованието, който каза през 2014 г., че домашното обучение е "развъдник на екстремизъм". Въпреки това неблагоприятно отношение от страна на някои, домашното обучение е разрешено през 2016 г. и касае основното образование до петнадесетгодишна възраст. CNE NEWS
Според последно проучване на Lifeway Research 68% от протестантските вярващи са гледали християнски филм през последната година. Според огромното мнозинство - 81% - тези филми са „ефективни инструменти за евангелизиране“. Всички евангелски деноминации смятат, че „Християнските филми са ефективни инструменти за евангелизиране“, като 84% от независимите евангелски църкви и баптистките вярващи подкрепят това становище. Освен това, 75% от лутераните и 68% от презвитерианците/реформираните християни казват същото. От хората с евангелски убеждения (90%) са много по-склонни да се съгласят с това, в сравнение със 71% от невярващите, които смятат, че филмите за Христос и вярата в Него, са успешно средство за споделяне на Благата вест. И така, колко често тези филми се използват за евангелски цели? Lifeway Research установи, че 12% от посетителите на църквата са поканили нехристиянин да гледа с тях филм за вярата през последната година. Но най-изненадващият показател е, че по-младите християни на възраст 18-34 години са най-склонни (26%), както и 35-49 годишните (21%), да отправят такава покана. За сравнение, само 8% от хората на възраст 50-64 години са направили същото. Резултатите показват, че сред невярващите има интерес към филми и послания с християнска тематика. Една последна бележка: докато 68% казват, че са гледали християнски филм през предходната година, само 48% казват същото за светски филм. Изследователите предупреждават, че някои анкетирани не са наясно със значението на думата „светски“. Faith Wire
Във Франция предстоят избори на 30 юни. Как ще гласуват евангелските християни? Защо Макрон загуби протестантския вот? До 2022 г. протестанти, включително евангелски християни (които са по-голямата част от протестанти във Франция), масово гласуваха за Макрон. Тези дни свършиха. Последните години от управлението на Макрон бяха много разочароващи за протестанти и евангелисти. Какво се е променило? Няколко решения, които се сблъскват със ценностите на евангелистите. Последните закони за сепаратизма, имиграцията и проектът за евтаназия накараха все повече и повече евангелисти да оттеглят подкрепата си от Макрон. Също така превръщане на абортите в конституционно право беше категорично осъдено от евангелските църкви. Факторът на национализма във френските евангелски кръгове е от особено внимание. Френските евангелисти са срещу християнския национализъм във френски стил, знаейки, че в миналото всеки път, когато римокатолическият стил християнство и национализъм са се сливали, това е било за сметка на протестантските малцинства. Много църкви насърчават членовете си да се включат индивидуално и колективно, във всички области на обществото за доброто на страната. Френските християни виждат необходимостта да проповядват Божието Слово и по-специално учението на Исус: да обичаме Бога и да обичаме нашите ближни. Evangelical focus J. Forster
Молим ви, молете се за онези християни, които продължават да бъдат засегнати от жестоките бунтове в пакистанския град Джаранвала миналата година. Повече от 25 църкви и 85 домове на християни бяха претърсени и ограбени миналото лято от тълпа от хиляди мюсюлмани, след като двама братя християни бяха лъжливо обвинени в оскверняване на Корана и писане на богохулни коментари. От няколкото хиляди, участвали в атаките, само 380 души са арестувани, повечето от които са освободени под гаранция, висящи съдебни дела, а срещу други обвиненията са свалени. Акмал Бхати, председателят на Алианса на малцинствата в Пакистан, каза пред „Morning Star News“: „Инцидентът в Джаранвала е ярко напомняне за предизвикателствата, пред които са изправени религиозните малцинства в Пакистан. Провалът на правителството да изправи извършителите пред правосъдието показва неговата [липса на] интерес да защити религиозните малцинства от бъдещо насилие.“ Много от християнските жертви на този опустошителен бунт все още чакат правителствени компенсации. Някои от тези, които са подали частни дела, впоследствие са изправени пред сплашване и заплахи от мюсюлмански екстремистки групи да оттеглят жалбите си. Партньор на „Release International“ каза: „Пасторите и хората там все още са уплашени – дори година по-късно. Мнозина се борят с травма. В началото правителството подкрепи възстановяването на църквите и направи известна работа за възстановяването на хората, но след няколко месеца всичко спря. ИНДОНЕЗИЯ: Осуетиха атентатор самоубиец По-рано този месец властите в Индонезия осуетиха план за самоубийствен атентат срещу две църкви в Източна Ява, Индонезия, съобщи „Morning Star News“. 19-годишен ислямистки екстремист и родителите му бяха арестувани от специален отряд за борба с тероризма. Извършени са още няколко ареста. МОЛИТВЕНИ НУЖДИ И БЛАГОДАРНОСТИ: * Продължавайте да се молите за християните в района на Джаранвала, докато се борят да възстановят живота си след миналогодишния бунт * Молете се жертвите да получат справедливост и да бъдат подходящо обезщетени * Молете се за християнски ръководители, работещи за предоставяне на травма консултиране и духовна грижа * Благодарете, че антитерористичните служители успяха да осуетят опита за бомбардиране на две църкви в Индонезия. Молете се християните в района да не бъдат уплашени от този инцидент (Източник: Christian Daily International – Morning Star News)
Ислямска държава пое отговорността за убийството на десетки хора в поредица от насилие и атаки, продължили няколко дни в няколко села в Демократична република Конго, като най -малко 80 християни са сред мъртвите, съобщават военните и местните източници. Поредицата от нападения се случи в един от най-ужасяващите дни на 7 юни, когато бойци от съюзните демократични сили на Ислямска държава започнаха координирани нападения върху няколко села в територията на Бени, където има християнско мнозинство в Северна провинция Киву. В петък Ислямска държава пое отговорността за нападението, при което загинаха над 40 души в село Майкенго на територията на Луберо по -рано през седмицата. Позовавайки се на данни от местните власти, агенция „France-Presse“ съобщава, че близо 150 души са били убити от началото на юни от съюзническите демократични сили. Christian Post
Християнските Свещени Писания имат една особена характеристика - те многократно представят по различен начин структурата на сътворения свят - видим и невидим. Те всъщност наистина приличат на наръчник на Производителя, но не в повърхностния смисъл на това обяснение. Устройството на света за първи път бива описано още в първите глави на Битие. И от този момент нататък текстовете на различните книги намират дълбоко смислени начини да покажат същото устройство от различни перспективи. Както казва Сам Христос: Kойто има уши да слуша, да слуша. Или, който има искрено любопитство да разбира - желанието му за знание определено ще бъде удовлетворено. Последователността на сътворението и устройството на Едемската градина изобразяват наличие на паралелна ценностна йерархия между небето и земята. Понеже тази част от библейския разказ е позната, ще разгледаме същата структура, показана в ключови пасажи по-нататък. Ако в първите глави на Битие се представя макрокартината на създаването на човечеството, следващите глави и книги на Петокнижието показват почти същото в по-малък мащаб. Наблюдаваме подобие на сътворение - този път на един специално избран народ, който получава втори шанс да последва първоначалните предписания за цялото човечество. Една от основите, на които този нов народ трябваше да изгради своята ценностна система, се намира в книгата Изход 20 глава и книгата Второзаконие 5 глава. Правилата като структура на реалността Така популярните Десет Божии заповеди идват след драматичното извеждане на Израилевите племена от робство. Историята с бедствията в Египет приличат на епично „разрушаване“ и ново „създаване“ на света. Така Декалогът започва с изявлението, че Бога, от Когото слиза, има силата да създава и освобождава. И не само - това е Богът, Който цени свободата повече, отколкото предполагаме. Но за разлика от откраднатата „свобода“ в Едемската градина, която се оказа тежко робство, свободата, която Яхве предлага, започва с правилното ни подравняване в реалността - с осъзнаване и признаване на Неговото върховенство: „Аз съм Яхве, твоят Бог, Който те изведох от Египетската земя, от дома на робството.“ А върховенството на Създателя не допуска фалшиви узурпатори: „Да нямаш други богове освен Мене.“ Забележете, че дори в описанието на фалшивите богове/кумири Писанието показва йерархичност на ценностите: „Не си прави кумир, подобие на нещо, което е на небето горе или което е на земята долу, или което е във водите под земята; да не им се кланяш, нито да им служиш;“ Следващата права, по която човечеството трябва да настрои себе си на правилната честота, говори за напълно опорочено отношение спрямо Върховното Божество - Не издигай с лоша умисъл (напразно) името на Господа, твоя Бог; защото Господ няма да смята за безгрешен онзи, който злоупотребява с Името Му. Вероятно злоупотребата с Божието име е най-сигурният и бърз начин да осъдиш себе си завинаги и безвъзвратно. Първият злоупотребил по този начин срещнахме в Едемската градина. Той предложи на човеците да вкусят фалшивата свобода. Следващите препоръки показват на новородения Израилев народ как практически да изгражда правилно отношение към Бога. Или как да Му се покланя с правилна подредба на ценностите. А ценностите се измерват с отделеното внимание. Това, което човек цени, е това, което печели най-голямото внимание. Нещо като корелацията между сърцето на човека и съкровището му. „Пази съботния ден, за да го освещаваш, според както Господ, твоят Бог, ти заповяда. Шест дни да работиш и да вършиш всичките си дела; а седмият ден е събота на Господа, твоя Бог;“ Ето, че отново ни се напомня за сътворението и неговата подредба. Народът, който следва завет, сключен със Създателя, трябва да ориентира празниците си към Него - като време за изграждане на техните взаимоотношения, като време за освещаване, като време за рестарт, като време за благородство, израстване и изграждане на вътрешно достойнство - както за вътрешните хора, така и за чужденеца, така и за добитъка и за цялата земя. Процесът на освещаване е цикличен, постоянен и започва от вътрешността на сърцето и обхваща дома, града и така до краищата на света… Следват още по-конкретни механизми на свят живот отвътре навън: Да почиташ баща си и майка си - семейството си, предците си, ближните си. Да пазиш свещеността и неприкосновеността на живота - в буквален физиологичен смисъл и в пълния дълбок смисъл на достойнството и ценността на самия живот - да не изкривяваш себе си и живота на близките ти чрез лъжи, кражби, измами, пожелаване на чуждото. Молитвата като жизнена схема В шестата глава на Матей имаме запис на няколко ключови Христови поучения, които кореспондират с Декалога като описание на устройството на сътворението. По своята същност, това, което наричаме Господната молитва, описва същата подредба на ценности и внимание. Христос описва молитвата като средство за подравняване. И подобно на Декалога, започва с признаването на върховенството на Създателя, Който е и наш Баща. „А вие се молете така: Отче наш, Който си на небесата, да се свети Твоето име; да дойде Твоето царство; да бъде Твоята воля както на небето, така и на земята;“ Не можем да пропуснем препоръката за правилното издигане на Божието име. Неговото царство и Неговата воля нямат нищо общо с хора, които злоупотребяват с Името Му. Не можем да пропуснем подчертаването на необходимостта от синхрон между Небето и Земята. И това, че Земята е тази, към която моделът на подредба слиза от Небето. Точно обратното на стремежите по времето на Вавилонската кула. Следва осъзнаването на нашата свобода като пълната зависимост от добронамерен и всемогъщ Баща: „Дай ни днес ежедневния хляб;“ Както и осъзнаването на собствената ни природа, необходимостта от прошка и ново подравняване с върховното Добро: „и прости ни дълговете, както и ние простихме на нашите длъжници; и не ни въвеждай в изкушение, но избави ни от лукавия.“ Христос дава още няколко обяснения, които разгръщат по-голяма яснота върху кратичкия текст на Молитвата. Сякаш самата Молитва е семенце, което трябва да вникне дълбоко, да порасне, да даде плод: „Не се безпокойте за живота си – какво ще ядете или какво ще пиете, нито за тялото си – какво ще облечете.“ „Окото е светило на тялото. И така, ако окото ти е чисто, цялото ти тяло ще бъде осветено; не се безпокойте за утре.“ – или как да не пожелаваш чужди и ненужни неща и как да не кроиш планове за лъжи и кражби. „Събирайте съкровища на небето“ – или как да насочваш вниманието си (поклонението си) не към някакво бледо подобие на небе, не към образи на нещо от земята или под земята. „Първо търсете Неговото царство и Неговата правда; и всичко друго ще ви се прибави“ - или как да освещаваш живота си по модела на Съботата. Любовта като небесен еталон В Първото послание към Коринтяните апостол Павел пише на хора, които са приели върховенството на Създателя, сключили са нов завет с Него като Спасител и Господ и се очаква да следват небесните пътища или структури. И все пак той им напомня как изглежда подравняването с Небето: „Според дадената ми Божия благодат като изкусен строител аз положих основа; а друг гради на нея. Но всеки нека внимава как гради на нея. Защото никой не може да положи друга основа освен положената, която е Исус Христос.“ (3:10-11) „вие сте Христови, а Христос – Божий“ (3:23) „ако и да има така наричани богове, било на небето или на земята (както има много богове и много господари), то за нас има само един Бог – Отец, от Когото е всичко, и ние предназначени за Него, и един Господ – Исус Христос, чрез Когото е всичко, и ние чрез Него. (8:5-6) „Никой да не търси своята лична полза, но всеки – ползата на другия.“ (10:24) По някакъв гениален начин и апостолът подрежда своето послание с няколко ключови стълба, които в същността си много приличат на Декалога и Словата на Исус. И следва прословутата глава за любовта. Странно но ето, че тя започва с нещо, което много прилича на примери с напразно издигане на Божието име - на злоупотреба с него: „Ако говоря с човешки и ангелски езици, а любов нямам, аз съм станал мед, която звънти, или кимвал, който дрънка. И ако имам пророческа дарба, зная всички тайни и всяко знание, и ако имам пълна вяра, така че и планини да премествам, а любов нямам, нищо не съм. И ако раздам целия си имот за прехрана на сиромасите, и ако предам тялото си на изгаряне, а любов нямам, никак не ме ползва.“ Но ето как изглежда Божественият замисъл. Как изглежда Върховното добро. Ето какво представлява Божието сърце, което трябва да бъде нашият еталон за живот. Ето как се събират съкровища на небето и се изгражда Божието царство на земята: Любовта дълго търпи и е милостива, любовта не завижда, любовта не се превъзнася, не се гордее, не безобразничи, не търси своето, не се раздразнява, не държи сметка за зло, не се радва на неправдата, а се радва заедно с истината, всичко премълчава, на всичко хваща вяра, на всичко се надява, всичко търпи. Любовта никога не отпада. Няма нужда да правя повече паралели. Това е характерът на Христос. Това е животът на Богочовека Христос, Който изпълни изцяло Закона. Същият закон, който слезе от Небето като семе към земята. Също както Божият син слезе като семе на земята и даде вечен плод. Като следваме Христос, Той расте в нас, Царството Му тук расте, на небесата се събират вечни съкровища, а сътворението се връща към първоначалния добър замисъл – онази небесна структура и подредба, от която някога се отдалечихме.
2 Тимотей 2:1-4 –„Павел, с Божията воля апостол Исус Христов, за прогласяване обещания живот, който е в Христа Исуса до Тимотея, възлюбеното ми чадо: Благодат, милост, мир да бъде с тебе от Бога Отца и от Христа Исуса, нашия Господ. Благодаря Богу, Комуто още от прародителите си служа с чиста съвест, като непрестанно те споменавам в молитвите си, и, като си спомням сълзите ти, копнея нощем и денем да те видя, за да се изпълня с радост.“
В унисон с темата на проповедта, ние пеем стара евангелска песен, която ни напомня още в самото начало за четири много важни неща:
1. „Борба непрестанна е тоз наш живот
2. Против Сатана и плътта и греха
3. Но ние сме войници
4. Ще ги победим…“
ü На първо място песента ни напомня за – непрестанната борба
ü На второ място – за характера на нашата духовна борба
ü На трето място ни напомня – кои сме ние
ü На четвърто място ни насърчава за изхода от духовната война -
„Ще ги победим“!
І. ДУХОВНИЯТ ВРАГ НА БОЖИЯ ВОИН, ИЛИ ХАРАКТЕРЪТ НА ДУХОВНАТА ВОЙНА
1. На първо място – враг на човека е Сатана
ü Това най-добре виждаме чрез книгата Йов
Йов 1:8-11 –„После Господ рече на Сатана: Обърнал ли си внимание на слугата Ми Иов, че няма подобен нему на земята, човек непорочен и правдив, който се бои от Бога и се отдалечава от злото? А Сатана в отговор на Господа рече: Дали без причина се бои Иов от Бога? Не си ли обградил от всякъде него и дома му и всичко що има? Благословил си делата на ръцете му, и имота му се е умножил на земята. Но сега простри ръка и допри се до всичко що има, и той ще Те похули в лице.“
2. На второ място – враг на човека е неговата плът
Римляни 7:23-24 –„но в телесните си части виждам различен закон, който воюва против закона на ума ми, и ме заробва под греховния закон, който е в частите ми. Окаян аз човек! кой ще ме избави от тялото на тая смърт?“
3. На трето място – нашата борба е срещу греха
1 Коринтяни 15:56 –„Жилото на смъртта е грехът, и силата на греха е законът;“ Римляни 7:17 –„Затова не аз сега върша това, но грехът, който живее в мене.“ 1 Йоан 1:8 –„Ако речем, че нямаме грях, лъжем себе си, и истината не е в нас.“
ІІ. СПАСЕНИЕТО НА ДОБРИЯ ВОИН
1 Йоан 1:8-10 –„Ако речем, че нямаме грях, лъжем себе си, и истината не е в нас. Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен да ни прости греховете, и да ни очисти от всяка неправда. Ако речем, че не сме съгрешили, правим Бога лъжец, и Неговото слово не е в нас.“
1. Ако речем, че нямаме грях, лъжем себе си, и истината не е в нас
2. Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен да ни прости греховете, и да ни очисти от всяка неправда
3. Ако речем, че не сме съгрешили, правим Бога лъжец, и Неговото слово не е в нас.“
ІІІ. ПРИЗВАНИЕТО НА ДОБРИЯ ВОИН
Филипяни 1:29 –„защото, относно Христа, вам е дадено не само да вярвате в Него, но и да страдате за Него;“
ІV. ОРЪЖИЕТО В ДУХОВНАТА БОРБА НА ДОБРИЯ ВОИН
Ефесяни 6:10-18 –„Най-после, заяквайте в Господа и в силата на Неговото могъщество. Облечете се в Божието всеоръжие, за да можете да устоите срещу хитростите на дявола. Защото нашата борба не е срещу кръв и плът, но срещу началствата, срещу властите, срещу духовните сили на нечестието в небесните места. Затова вземете Божието всеоръжие, за да можете да противостоите в злия ден, и, като надвиете на всичко, да устоите. Стойте, прочее, препасани с истина през кръста си и облечени в правдата за бронен нагръдник, и с нозете си обути с готовност чрез благовестието на мира. А освен всичко това, вземете вярата за щит, с който ще можете да угасите всичките огнени стрели на нечестивия; вземете тоже за шлем спасението и меча на Духа, който е Божието слово; молещи се в Духа на всяко време с всякаква молитва и молба, бидейки бодри в това с неуморно постоянство и моление за всичките светии,“
V. БОЖИЯТ СЪВЕТ КЪМ ДОБРИЯ ВОИН
2 Тимотей 2:1-4 –„Ти, прочее, чадо мое, заяквай в благодатта, която е в Христа Исуса. И каквото си чул от мене при много свидетели, това предай на верни човеци, които да са способни и други да научат. Съучаствувай в страданията като добър войник Исус Христов. Никой, служещ като войник, не се вплита в житейски работи, за да угоди на този, който го е записал за войник.“
1. Предай нататък! – по примера на щафетното надбягване
2. Съучаствай в страданията!
Характерът на многоразличните страдания А. Те могат да бъдат физически Б. Те могат да бъдат душевни В. Те могат да бъдат икономически Г. Те могат да бъдат финансови Д. Те могат да бъдат морални и пр.
3. Не се вплитай!
2 Тимотей 2:4-8 –„Никой, служещ като войник, не се вплита в житейски работи, за да угоди на този, който го е записал за войник. И ако се подвизава някой в игрите, не се увенчава, ако не се е подвизавал законно. Само трудещият се земеделец трябва пръв да вкуси от плодовете. Размишлявай върху това, което ти казвам; и Господ ще ти даде да разбереш всичко. Помни Исуса Христа, от Давидовото потомство, Който възкръсна от мъртвите според моето благовестие;“
А. Примерът с добрия спортист Б. Не се вплитай - примерът с добрия войник В. Не се вплитай – примерът с добрия земеделец
4. Помни!
ü Помни! - Не предлагай Хляба на живота, ако първо ти самият не си го ял
ü Помни! - Не предлагай Живата вода на жадния , ако ти самият не си я пил
ü Помни! – Не предлагай Светлината на живота, ако твоето сърце не е осветено от нея
ü Помни! Не предлагай лекарствата от Божията Аптека, ако самият ти не си опитал лечебната им сила!
Според годишния доклад на международния Папски фонд за помощ на църквата в нужда през 2023 г. благодетели са дарили 143,7 милиона евро в подкрепа на християните по света. Финансирани са 5573 проектa в 138 държави. Прочети всичко